Tuesday, October 23, 2012

Cara nak halau kucing dari "membuang" dikawasan rumah

Ada beberapa teknik yang aku terbaca dari laman blog cara untuk halau kucing dari membuang hajat merata-rata dikawasan rumah. Antaranya ialah menyembur cuka dipagar atau kawasan yang dimasuki kucing, letak minyak diesel, minyak bekas goreng ikan, ada juga yang menggunakan hi-tech ia ultrasonic yang boleh mengeluarkan bunyi yang boleh menakut kucing, ada juga yang menyarankan agar kita mengisi botol air mineral dengan air paip dan diletakan dilaluan kucing dengan alasan bila kucing melihat botol akan ada reflection dari air dan reflection ni boleh menalutkan kucing berkenaan.

Aku ada cuba beberapa cara di atas namun aku tak dapat nak buktikan sejauh mana kebenarannya sebagai contoh aku pernah mencuba letak air didalam botol mineral(sehingga sekarang aku guna teknik ini iaitu aku letak botol mineral diatas keta. Nampaknya sekarang sudah tiada bulu kucing yang melekat pada keta. Nape letak botol air mineral yang mengandungi air...?Alasannya simple je bila kucing tu tengok botol tu dia ada reflection kucing kat botol, yg mana reflection tu akan membuat kucing nampak besar atau gemuk ini akan menakutkan kucing berkenaan. Namun aku x boleh katakan bahawa kaedah ini berkesan kerana aku tidak membuat pemerhatian (tak sanggup aku nak berjaga malam semata-mata kerana nak tengok hasilnya).

Aku juga ada letakkan minyak diesel dipagar (jgn letak atas rumput nanti rumput akan mati) kaedah ini juga nampak cam berjaya kerana jika dulu dikawasan halaman rumah akan seminggu sekali pasti ada najis kucing tapi setelah aku letak minyak diesel hampar 2.5 minggu tiada kesan najis pun begitu masuk je minggu ketiga dah ada balik ini mungkin kesan minyak diesel hilang akibat hujan.



Bawah Gazebo spot paling favourite bagi kucing jiranku
melabur
Selain dari teknik yang aku sebut diatas aku ada terpikir satu teknik lagi yang mungkin secara logiknya kurang efektif tapi sebenarnya memang efektif. Teknik ni ialah dengan meletakkan jaring/pagar jaring dikawasan laman rumah. Teknik ni aku ada buat eksperimen dihalaman rumah aku. Aku letak pagar jaring diatas rumput yang mana dahulunya menjadi favourite kucing jiran aku membuang. sehingga sekarang dah masukk 6 bulan tiada kesan tompokan najis kucing pun. Bukan sahaja dilaman depan rumah aku buat lagi eksperimen dikawasan lebih luas dibelakang rumah aku dgn keluasan lebih kurang 400kaki persegi. Kawasan belakang rumah aku juga adalah tempat favourite kucing2 jiran aku membuang. Setelah aku letak pagar jaring dispot berkenaan, aku dapati kawasan yang ada pagar jaring tiada najis malah kali ni lokasi najis telah berpindah ke kawasan yang tiada pagar jaring. So secara logiknya kucing akan mencari kawasan yang senang untuk dia membuang  dan menyembunyikan najis mereka. Oleh kerana ada jaring maka proses nak menggali dan menguis tanah/pasir atau rumput susah dilakukan oleh kucing itu pasal dipindah lokasi membuang.

So U all boleh tengok gambar dibawah cam na aku pasang pagar jaring senang je just letak kat atas tanah dah siap atau sapa yang creatif skit boleh buat macam kotak jaring.

Sekian selamat mencuba.


11 comments:

  1. hahaha... tmksh
    saya pon nk cuba la pape yg sesuai di atas
    letih duk ade najis kucing jiran btoi2 dpn pagar nk masuk umh
    jenuh nk elak taya dr tergelek najis tu tiap kali nk kua masuk kete

    ReplyDelete
  2. sy dh cuba letak cuka..tp lg dia kencing n berak kt situ..sedihnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, mcm nk cr gaduh je kucing tu. hr ni sy letak air sabun atas lantai tmpt kucing tu berak n sembur perfume..kalo mlm ni ad najis lg.......................kena try letak botol mineral pulak!

    ReplyDelete
  3. hehehe ini tiada deria bau ni. cuba kedai RM5 (kedai jepun nama lupa dah) kat situ ada jual satu jenis bahan yang buat kucing tak suka ngan baunya.

    ReplyDelete
  4. terima kasih info..blum try lg..tp mcm berkesan..sebelum ni sy ngn suami blakon buat2 baik ngn kucing tu..kami tangkap masuk dlm kete..bwk tempat lain jauh2..hoho..kurang la najis..ade yg panjang akal tu je susah nak pancing..

    ReplyDelete
  5. Kt Daiso ada jual prevention cat.bntuk mcm kucin.fungsi kasi takut kucin.mgkn jgk sbb kucin tu akn malu coz kucin tipu tu skodeng dia ook ook..haha

    ReplyDelete
  6. Apa kata kalau letak patong rimau, rasa2 nya tobat dia tak mau datang dah..

    ReplyDelete
  7. Patutnya tuan kucing bertanggungjwab lah..aduh..aq dok flat..depa xsedia kn pasir..merata kucing depa berak! adehh

    ReplyDelete
  8. Saya dah cuba cat repellent tu..huhuhuhuhu..selambaja dia dok kat benda tu sambil melepas...gerrrrraaam betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu le saya letak cat repellent jenis serbuk n bar... letak yg spike juga.. selamba je dia duk situ .. mmm

      Delete