Monday, May 21, 2012

TV satelite

Hmmm aku tengah survey pasal tv satelite yg boleh tengok siaran dari serata pelusok dunia termasuk siaran berbayar terkemuka di Malaysia(kauorg pasti tau aku malas nak cakap nama dia x pasal2 dapat iklan percuma).

Kalu digoogle banyak info berkaitan pasal satelite receiver ni. Harga pun macam2 ada yg mahal ada yang murah walaupun brand & model sama.


Decoder yang popular setakat ni ialah dreambox,skybox dan openbox. Mengikut maklumat decoder berkenaan memerlukan dish astro, line internet dan bayaran sebanyak RM150/6bln(tertakluk pada supplier.harga mungkin bebeza) sbg yuran bulanan. ni kalu supplier dari Malaysia.

Setelah selama seminggu aku survey, sebenarnya decoder yg boleh terima satelite signal ni bukan le mahal sangat lebih kurang RM150 ke RM200(dlm ebay). Cuma yang dlm ebay ni nak kena setup dan x ada channel astro. kalu mengikut buku panduan decoder tu bukannya susah sangat nak setup channel tv satelite dia macam kita set channel tuk tv(cara setting tv yg guna antena). Senang je lg pun dia ada auto scanner.

Untuk pengetahuan decoder seperti openbox dan dreambox adalah decoder yang boleh terima signal FTA(free-to-air) channel. So kalu kita dah buat auto scan segala FTA channel yang ada dimalaysia atau negara2 lain mungkin akan dapat dilihat.Dengan syarat dish dihalakan kepada satelite yg berkenaan. So kat sini kita x memerlukan line internet lagi. Dan line internet yg diperlukan utk melihat siaran tertentu sebenarnya adalah manipulasi sesetengah pihak untuk mendapatkan keuntungan(pendapat aku le). kalu U all pandai cari ada server yg bagi free untuk service ni(nak kena rajin cari).

Insyaallah suatu hari projek configure decoder ni akan ku buat DIY(bergantung pd budget) doakan aku ada budget utk teruskan projek ni. kalu ada yg ingin menderma amat dialu-alukan.

Cara2 nak cari FTA channel http://www.wikihow.com/Install-and-Setup-Free-to-Air-Satellite-TV-Program-Receiver-System

8 comments:

  1. assalam..

    boleh share tak satelit mana yg kita boleh dpt kat malaysia ni dan kat mana nk talakan dish kita..

    thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh rujuk di http://www.satlinktv.com/free-to-air.html. Untuk makluman satelit belah asia tenggara shj yang boleh dapat kalu anda pakai kuali astro. Kalu nak dapat channel FTA lain perlu pakai dish yang besar yang mana undang2 kat malaysia tak boleh pakai dish besar.

      Delete
  2. Lima tahun berlalu,masih ditakuk lama.Dah berpuluh tahun bayar siaran tv.Mula 40lebih.sekarang dah 150hinggit 2017.Dari dulu nak cuba FTA tapi tak jadi.Sekarang nak mulakan.Masalahnya rumah takde internet.Wayar TM pun tak sampai umah,padahal jiran2 ada streamyx dg unifi.Sebab lambat booking tak dapat.Sekarang nak cuba FTA beli la Decorder dari Lazada Rm40 je.Setting dan cuba dapat :On Channel" saja.Radio dapat la 29 siaran.Try lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sonang jer...sama cam pasang Ariel...cuma dish astolol tu pointkan 20cm kekanan dongakkan 81°dapatkan chinasat11...set EPG...12560/v/45000 ada 80++ FTA channel

      Delete
  3. Ada perbaharuan x! Tentang info ini???

    ReplyDelete
  4. Channel Free kt THAICOM 5...boleh guna disc astXX

    ReplyDelete
  5. pointing chinasat 11 98E°.frekuensi 12500 vertikal symbolrate 43200..ninmedia group..free selamanya.ada 90 channel,try your best

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro nk tye..kte kne point dish ke Chinasat11 dlu.. Atau blin scan gne Chinasat11?

      Delete